David Hockney
( Bradford 9 juli 1937) is een Engels kunstenaar en een van de bekendste
vertegenwoordigers van de popart.
Enkele jaren later begon hij foto's in zijn schilderijen te verwerken, een begin van talrijke collages bestaande uit foto's die op zo'n manier bij elkaar zijn gebracht, dat het kubisme eruit herkend kan worden.
Van Hockney is bekend dat hij synesthesie heeft, een eigenschap waarbij men muziek of woorden als kleuren kan zien of proeven.
Hockneys
werk heeft grote invloed gehad op het figuratieve realisme van de jaren zestig.
Officiële
website van David Hockney: http://www.hockneypictures.com/
Hockney
is een hype. De talrijke bezoekers aan de tentoonstelling A bigger Picture zijn dolenthousiast. De een zegt: “De kracht zit
hem in de overdrijving, de rijkdom van de kleuren.” Een
ander: “Het maakt je blij en opgewekt. Iedereen is overweldigend.” De eerste regels uit het tijdschrift TABLEAU.
Hockney
zette met zijn schilderijen de heuvels van zijn geboortegrond , de Yorkshire
Wolds, internationaal op de kaart. Er wordt al gesproken van Hockney Country. Sinds 2005 leeft
Hockney in het huis van zijn in 1999 overleden moeder in Bridlington. Dit huis
kocht hij voor haar in 1989 het staat aan de boulevard.
Meer
landinwaarts van zijn woonplaats, is het per seizoen veranderende landschap met
de glooiende heuvels, heggen, bomenrijen, valleien en akkers. Daar staat hij nu
met wonderbaarlijk veel energie elke dag en
plein air te schilderen, volgens de traditie van de impressionisten.
Hij
maakt schetsen op zijn iPhone of iPad of rijdt met een busje met negen
videocamera’s op het dak al filmend door dat landschap. Weer of geen weer; vaak
gaat hij er al bij zonsopgang op uit om het vroege zonlicht te vangen, of de
mist die zich uitspreidt over de landerijen en het kreupelhout. Dit is te zien
in de BBC-documentaire A Bigger Picture die
regisseur Bruno Wollheim over Hockney maakte. Wollheim volgde Hockney gedurende
een periode van 3 jaar – vanaf het moment dat hij Californië verlaat en
terugkeert naar Yorkshire. Door onvermeoibaar in de natuur te werken- in
aquarel en olieverf in plaats van acryl- en het bestuderen van Chinese rolschilderingen
van landschappen, leert hij het ambacht opnieuw. Hij maakt studies van planten,
bomen en grassoorten en beseft: “Als je goed kijkt, is er zo ongelooflijk veel
om te zien.”
Deze documentaire is te zien op http://www.hollanddoc.nl/ A Bigger Picture
De film onderzoekt ook Hockney’s haat-liefde relatie met de fotografie, een medium dat tot dan toe zijn steun en toeverlaat was. Tijdens de opnames van deze documentaire probeert hij een tijd lang de fotografie geheel uit zijn werk te bannen. Door te werken met aquarelverf en het bestuderen van Chinese beschilderde perkamentrollen leert hij het ambacht van het schilderen helemaal opnieuw.
Terwijl Hockney het spektakel van Engelands snel wisselende seizoenen gadeslaat, vindt hij nieuwe inspiratie en zijn ambitie neemt toe: hij stapt over van snelle impressionistische landschapjes naar grotere schilderijen. De film bereikt een hoogtepunt met het in drie weken tijd vervaardigde werk ‘Bigger Trees near Water’, het grootste schilderij ooit in de buitenlucht gemaakt (ruim 15 bij 4 meter).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten